Odborné recenze ke knize

MUDr. Jan Vojáček

MUDr. Jan VojáčekŽijeme v době plné extrémů. Některé z nich již dokonce považujeme za standard. Tímto standardem, ale pro náš organismus patologickým, již také patří i současný způsob západního stravování. Ten se tak stal jednou z hlavních příčin vzniku epidemie chronických onemocnění. Bohužel nevyjímaje děti, kdy obezita, alergie, astma, časté infekční onemocnění a další u dětí narůstají obřích rozměrů. Na opačném pólu se nachází nevyvážené směry stravování, které pouze eliminující to, co se považuje za špatné a tím ale často dochází ke vzniku nedostatku některých esenciálních látek. Principy popsané v knize Evy Hájkové pomůžou vám, ale hlavně vašim dětem přiblížit se více ke kořenům, ulevit buňkám a DNA od toxinů a přitom neztratit žádný z důležitých stavebních kamenů pro správné fungování a vývoj organismu. To je hlavní cesta k udržení dlouhodobé vnitřní rovnováhy a zdraví.

MUDr. Jan Vojáček (vedoucí lékař kliniky funkční medicíny v Praze) www.endala.cz

PharmDr. Margit Slimáková

Margit SlimakovaEva Hájková je výjimečným expertem, je vysoce odborně vzdělaná a současně má i praktické výživové zkušenosti s veganstvím a vitariánstvím u dětí. Její záměr napsat knihu mě proto hned zaujal. Doporučení formulovala velmi rozumně a citlivě, tvrzení podložila mnoha zdroji. Veganství a vitariánství u dětí jsou obecně považovány za extrémní výživové směry, ale pro jejich definitivní a dostatečně podložené zhodnocení nám chybí dostatek studií, které by téma sledovaly. Eva se cíleně snažila vycházet ze všech dnes dostupných dat, ze kterých se jí podařilo vytvořit základní doporučení a upozornění na případná rizika. Grafika knihy je úžasná a recepty lákají k vyzkoušení. Ve své praxi veganství a vitariánství rodinám s malými dětmi aktivně nedoporučuji, přestože vím, že při dostatku znalostí a schopností je možné. Otázkou pro mě totiž zůstává, jak dovedou děti obstát s omezující výživou v rámci kolektivu. Jsem přesvědčená, že díky profesionálnímu zpracování ojedinělého a výbušného tématu najde kniha dostatek zájemců.

PharmDr Margit Slimáková www.margit.cz

Mgr. Zuzana Švédová, Dis.

Zuzana ŠvédováTuto knihu vnímám jako laskavě nataženou ruku, která nás provede světem rostlin a klíčků, semínek a ovoce, napoví, jak eliminovat nadbytečné množství dnes zcela běžně konzumovaného lepku, ale také laktózy, na kterou jsme ve své podstatě čím dál více alergičtí. Upozorňuje na často deficitní minerální látky, ale také vitamíny, omega 3 a 6 nenasycené mastné kyseliny, vyzdvihuje jejich cenné zdroje, kdy většina z nich, platí za tzv. superpotraviny. Oceňuji, že kniha otevírá vícero schůdných cest a svým jemným a laskavým přístupem tak umožňuje volbu, nenabádá ke striktnímu stravovacímu kultu. Dle své životní zkušenosti, ale také zkušenosti, kterou nese má nutriční praxe, mohu stravu, založenou na čisté rostlinné složce, kvalitních tucích, polysacharidech s nízkým glykemickým indexem, to znamená, sacharidech, které nevyčerpávají cennou mízu slinivky břišní, jen doporučit. Za velmi přínosnou pokládám kapitolu k vitamínu B12, ale také železu, jejichž zvýšenou vstřebatelnost prokazují potraviny živočišné, na úkor těch rostlinných. Milující rodina je pro děti tím nejlepším možným základem, od kterého se pak mohou celý život odrážet. Pokud je navíc naučíme zdravě jíst, hýbat se a cvičit, být dětmi, které vyrostou v krásné a vyrovnané bytosti, co více si pak jako rodiče můžeme vůbec přát? Dejme a bude dáno, neboť dary kolují.

S láskou, Mgr. Zuzana Švédová, Dis. (nutriční terapeutka) www.poznejsvezdravi.cz

Anna Hýžová

Anna HýžováS Evou jsem se prvně setkala ve světě internetu, jak je dnes již zcela přirozenéJ. Ale nedávno jsme se setkali osobně i s celou její rodinou. Drobná usměvavá Eva se zářícíma očima, její stejně tak zářící manžel Michal a děti Eliška a Tomáš. Měli jsme pro sebe jen chvilku času, ale prolínaly se mezi námi tak nádherné životodárné energie, že nebylo potřeba mnoho slov. Zaujal mne způsob života této celé rodiny. Cestují i s malými dětmi po světě a jsou tam, kde se právě cítí dobře. V pojetí evropského způsobu života „můj dům – můj hrad“ je to dost nepochopitelné. Mám radost z této knihy, neboť je skvělou pomůckou pro rodiny, které chtějí žít zdravě. Eva v ní předává osobní zkušenosti, které jsou pro další následovníky opravdovým darem. Neboť v dnešním světě dostupnosti obrovského množství informací jsou pro člověka důležité osobní zkušenosti a osobní doporučení. Kniha mě zaujala z několika pohledů:

• Eva ji pojímá jako průvodce různých způsobů stravování
  • upřednostňuje především rostlinnou stravu a vysvětluje její příznivý vliv na zdravý život člověka
  • vysvětluje, proč zařadit do svého jídelníčku větší množství nevařené – živé stravy
  • ukazuje přírodu, jak se o nás stará prostřednictvím úžasné nabídky potravin
  • uvádí přímo postupy pro zařazování živé stravy do života dětí, i celé rodiny
  • přímo nás vede, jaké potraviny bychom měli jíst a jaké bychom ze svého jídelníčku měli vynechat
  • vytvořila pro rodiny skvělé pomocníky: jídelníčky pro malé a rostoucí děti

Protože sama jím živou stravu 6 let, vím, jak je úžasným pomocníkem, který přináší řešení. Pokud máme zdravotní problém (ale i nemáme), je živá strava skvělou Cestou ke zdraví. Ve světě dnešního způsobu stravování jsme přehlceni spoustou nefunkčních potravin. Nefungují jako potřebná výživa pro buňky, mají spíše manipulativní charakter. Umělé látky do nich přidávané nás totiž vedou k různým závislostem, které nás nakonec vedou ke zdravotním problémům nejen fyzickým, ale z velké části i psychickým. Malé děti, které jsou v obrovském měřítku zahlcovány různými sladkostmi, trpí nadměrnou hyperaktivitou. Jejich jídelníček tvoří velké množství masných a mléčných produktů, které způsobují různé alergie, vysoký tlak, osteoporózu, cukrovku atd. Pokud by pokračovala výživa tímto směrem, splnila by se prognóza, kdy za 20 let budou rodiče přežívat své děti. Proto mě nadchla myšlenka Evy napsat tuto knihu. Je další inspirací, jak tato prognóza může zůstat pro lidstvo nenaplněna. Tím, že jíme živou stravu, více se přibližujeme ke svému prapůvodnímu způsobu života. Tedy jsme více v přírodě, máme více pohybu, trávíme méně času v kuchyni a tento čas „navíc“ můžeme využít pro sebe, pro svůj rozvoj. Můžeme více času trávit se svými blízkými. Přibližujeme se více sami sobě. Hodnoty života začneme vnímat jiným pohledem. Začneme více věřit svému srdci a mysl se pro nás stává dobrým průvodcem. Zažíváme ve svém životě celkovou Proměnu. Živá strava není dogmatem, je přirozeným přírodním stravovacím systémem. Můžeme ji do svého jídelníčku zařadit jen na určitou dobu, kdy se pro nás stane pomocníkem při řešení životních situací. Jakmile poznáme její blahodárné účinky, i když se pak nestaneme strávníky pouze živé stravy, budeme ji mít už ve svém jídelníčku zastoupenu. A tím si zabezpečíme celkové zdraví. Přeji Vám, aby tato kniha pro Vás byla milým pomocníkem na vaší Cestě Proměny.

S láskou Anna Hýžová, zakladatelka Školy živé stravy 2009 Autorka knih o živé stravě: Easy raw food (2011) a Vitariánství jako Cesta (2013) Lektorka kurzů živé stravy

kniha-hrave-o-zive-strave

Kniha "Hravě o živé stravě"

Kniha Hravě o živé stravě je první odbornou publikací v českém jazyce (přeložená již také do angličtiny), zaměřující se komplexně na vhodnost vitariánství, veganství a vegetariánství u dětí. Kniha otevírá vícero schůdných cest stravování a svým jemným a laskavým přístupem tak umožňuje volbu. Nenabádá k žádnému striktnímu stravovacímu kultu. Vyzdvihuje však přínosy rostlinné stravy. V knize najdete spoustu praktických informací a chutné recepty dle věku dítěte.

Kontaktujte mne!

Na prvotní 10-15 min. konzultaci zdarma, abychom společně zjistili, zda Vám mohu pomoci.